ZE WZGLĘDU NA CEL, KTÓREMU SŁUŻĄ, PRAKTYKI MOŻNA PODZIELIĆ NA KILKA GRUP:
Przy czym warto zauważyć, że jedna praktyka może służyć osiągnięciu kilku celów
zachowaniom trudnym i przemocowym.
Rytuały to ogólne przyjęte w grupie zwyczaje odróżniające od innych grup. Rytuały grupowe dają poczucie wspólnoty i przynależności.
Pozwalają uczniom zidentyfikować się z grupą szkolna, co związane jest, z tym że rytuały pomagają przekształcić grupę na narzuconą instytucjonalnie w grupę charakteryzująca się spójnością zintegrowana ze społecznością szkolną.
Rytuały oznaczają wprowadzanie wspólnych charakterystycznych dla danej grupy zachowań i zwyczajów klasowych.
Zastanów się, jakie rytuały lub praktyki można wprowadzić w twojej klasie?
Stwórz plan wprowadzania małych rytuałów lub praktyk w twojej klasie.
Wprowadź pierwszy „mały rytuał” lub praktykę i konsekwentnie go przeprowadzaj.
Zaobserwuj, jak Twoi uczniowie się w tym odnajdują.
Jeśli udało się wprowadzić pierwszy rytuał lub praktykę, spróbuj wprowadzić następny.