Grupa wiekowa

Klasy 7-8 szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowe

cele
Cel edukacyjny
Cel wychowawczy
cel korekcyjny
zarys narracji dramowej

Uczniowie w roli reporterów odkrywają historię Kasi, która za namową rówieśników okłamała rodziców, a następnie znalazła się na dyskotece, gdzie miała do czynienia z alkoholem i narkotykami. Konsekwencją stała się utrata przytomności i śpiączka. Grupa odkrywa zależności przyczynowo–skutkowe, które doprowadziły do tej sytuacji oraz tworzy plan jak zabezpieczyć młodych ludzi przed ryzykiem takich zdarzeń.

dlaczego powstał ten warsztat?

Sięganie po środki psychoaktywne ma duży związek z zależnościami społecznymi, w których funkcjonują młodzi ludzie. Stosowanie tych substancji często staje się istotnym aspektem przynależności do grupy rówieśniczej. Uzależniona w ten sposób osoba może nie doznawać objawów zależności fizjologicznej, ale odczuwać silną potrzebę sięgnięcia po substancje psychoaktywne, gdy wchodzi w kontakt ze swoją grupą.

Jednym z młodzieżowych modeli korzystania ze środków psychoaktywnych jest preferowanie substancji o krótkim czasie działania, tak aby móc wrócić do domu tego samego dnia „w miarę trzeźwym”. Nastąpił całkowity odwrót od robienia sobie zastrzyków (co trudno ukryć), a w ostatnich latach również od inhalacji (wciągania przez nos). W młodych ludziach kształtuje się przekonanie, że palenie lub zażywanie tabletek to nie narkomania.

Nowym modelom i wzorcom  korzystania z substancji psychoaktywnych często towarzyszy przekonanie młodzieży o nieszkodliwości marihuany i haszyszu, dodatkowo wzmacniane faktem zastosowania ich jako substancji leczniczych.

W pracy z dziećmi i młodzieżą warto pamiętać, że częstą przyczyną sięgania po środki psychoaktywne jest zaburzona wieź emocjonalna z dorosłymi, brak otwartej komunikacji z dorosłymi oraz poszukiwania akceptacji rówieśniczej. Dlatego należy dążyć do budowania i wspierania konstruktywnych zachowań, dobrych relacji w szkole i wzmacnianie prawidłowego funkcjonowania grup rówieśniczych.

My, dorośli, mamy za zadanie kształtować przekonania dziecka i nastolatka, dotyczące narkotyków czy alkoholu, ale również właściwe i pozytywne przekonania o sobie samym.