Agent

 

#odpowiedzialnośćzagrupę #zasady

 

CZAS I MATERIAŁY

Potrzebujesz całą godzinę lekcyjną/cały dzień i czas na omówienie. Do tego: karteczki z numerami z dziennika, bądź karteczki imienne uczniów z klasy, aby móc przeprowadzać losowanie.

 

PRZEBIEG

  • Przed zajęciami pomyśl, jaką nagrodę możesz zaproponować grupie (zabawa na koniec lekcji, 5 min wolnego przed dzwonkiem, słuchanie muzyki, taniec, itp.) oraz jaka może pojawić się konsekwencja. Warto pamiętać, że konsekwencja nie jest karą, wynika ona z zachowania, np. ze względu na to, że ktoś rozmawiał, nie zdążyłeś/aś przerobić całego materiału, który był zaplanowany na lekcję i związku z tym grupa zostanie 3 min po dzwonku.
  • Wyjaśnij, na czym polega działanie. Ustal jakie zasady są najważniejsze dla ciebie i uczestników w trakcie lekcji, następnie przypomnij je.
  • Wylosuj jedną osobę – Agenta – i nie mów grupie, kto nim jest. Podczas lekcji obserwuj wylosowaną osobę pod kątem przestrzegania zasad.
  • Jeśli wylosowana osoba przestrzega zasad, grupa dostaje nagrodę i może się dowiedzieć, kto został wylosowany. Jednak gdy osoba nie stosuje się do zasad, grupa przegrywa i nie dowiaduje się, kto został wylosowany.
  • Poinformuj grupę o nagrodzie, która ich spotka, gdy Agent będzie przestrzegał zasad oraz o konsekwencjach, które mogą nastąpić, gdy Agent nie stosuje się do ustalonych zasad.

 

WAŻNE

  • Aby zyskać nagrodę uczestnicy będą starali się działać zgodnie z zasadami, jeśli to się nie uda, poniosą konsekwencje, co może spowodować, że następnym razem postarają się bardziej. Dodatkowo buduje to poczucie odpowiedzialności grupowej.

 

OMÓWIENIE

  • Jak myślicie, po co zaproponowałem/am Wam taką aktywność?
  • Co może Wam pomóc jako klasie zyskać nagrodę?
  • Jakie emocje pojawiają się, gdy Agent nie przestrzega zasad?
  • Jakie emocje pojawiają się, gdy Agent przestrzega zasad?

 

MOC nowych inspiracji!