systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Historia z kapelusza
#kreatywnosć #pewnośćsiebie #wystąpienia
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 20-25 minut i czas na omówienie. Do tego: karteczki ze słowami (np. smok, pirat, księżyc, tajemnica, skarb), kapelusz lub dowolny przedmiot zastępczy, np. torba, czapka, itp.
PRZEBIEG
Usiądź z grupą w kręgu.
Wytłumacz uczestnikom, że każdy z nich będzie mieć okazję przećwiczyć swoją wyobraźnię, wcielając się w narratora historii.
Działanie rozpoczyna wylosowanie z kapelusza jednej karteczki przez ucznia, a następnie stworzenie krótkiej historii, która zawiera to słowo. Zaznacz, że historia może mieć dowolną treść i scenariusz oraz, że nie musi być długa (może być bardzo krótka).
Zaproś pierwszego uczestnika do działania. Następnie poproś kolejne osoby, aby po kolei opowiadały swoje historie na forum klasy.
W trakcie działania dodatkowo pozostali uczestnicy mogą zadawać pytania do historii swoich kolegów i koleżanek. Ogranicz liczbę pytań do jednej osoby w celu zadbania o czas (np. maksymalnie 3 pytania).
Doceń uczestników za ich pomysłowość i umiejętność tworzenia interesujących historii.
OMÓWIENIE
Skąd wziąłeś/aś pomysł na swoją historię?
Jakie emocje towarzyszyły ci podczas wymyślania i opowiadania historii?
Jakie reakcje kolegów i koleżanek w klasie pomagały w opowiadaniu twojej historii?
Co było najtrudniejsze w tym zadaniu?
Czy chciałbyś/łabyś ponownie wziąć udział w takim ćwiczeniu? Dlaczego?