systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Karton to nie pojemnik
#kreatywność #współpraca
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 20-30 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy, dodatkowo może być przydatne pudełko z kartonu.
PRZEBIEG
Uczestnicy mogą siedzieć w kręgu albo w ławkach, ważne jest tylko to, żeby mogli wygodnie przesiąść się do pracy w zespołach.
Podziel grupę na małe zespoły i każdemu daj arkusz papieru oraz przybory do pisania.
Wyjaśnij uczestnikom, że będą musieli wymyślić jak najwięcej różnych sposobów wykorzystania pudełka z kartonu, poza jego standardowym zastosowaniem jako pojemnika. Zespoły mają zapisać wszystkie pomysły na kartce. Powiedz uczestnikom, że na pracę mają określony czas (np. 10 minut).
Zachęcaj do nieszablonowego myślenia i podkreśl, że każdy pomysł, nawet najbardziej szalony, jest mile widziany.
Po upływie czasu zaproś podgrupy do prezentacji swoich pomysłów przed klasą.
Doceniaj wszystkich za ich kreatywność i współpracę!
Na koniec warto zainicjować krótką dyskusję na temat najbardziej oryginalnych pomysłów oraz sposobów, w jakie można by je zrealizować.
PRZYKŁADY
Przykładowe pomysły na nietypowe zastosowania kartonu: maska na bal przebierańców, plansza do gry, ramka do zdjęcia, model rakiety kosmicznej, organizer na biurko, scena do teatrzyku, domek dla lalek, kostium robota, doniczka na kwiaty, labirynt dla małych zwierząt.
OMÓWIENIE
Jakie uczucia towarzyszyły ci podczas pracy w małej grupie?
Czy trudno było wymyślić nietypowe zastosowania kartonu? Dlaczego?
Jak myślisz, dlaczego warto rozwijać kreatywność i nieszablonowe myślenie?
Który z pomysłów innych grup najbardziej ci się spodobał? Dlaczego?
Czy są jakieś pomysły, które chciałbyś/chciałabyś spróbować zrealizować w przyszłości? Jakie?