systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Liczby nie kłamią
#samoświadomość #bliskość #koncentracja
CZAS TRWANIA
Potrzebujesz 15-20 minut i czas na omówienie.
PRZEBIEG
Zacznij od wprowadzenia grupy w tematykę zajęć. Zapytaj: czy ktoś z was kiedykolwiek popełnił błąd, ktokolwiek? (udzielają odpowiedzi przez podniesienie ręki). Czy może tylko ja? Widząc podniesione ręce, podsumuj: zatem wszyscy popełniamy błędy. A czy ktoś z was popełnił więcej niż jeden? Jeśli chcemy być kreatywni, musimy godzić się, z tym że popełnianie błędów to stały element życia. Ta gra nam w tym pomoże!
W tej grze weź udział razem z uczniami. Poproś uczestników o ustawienie się w podkowę, a następnie, o odliczenie kolejno od jeden wzwyż tak, aby każdy miał swój numer.
Pierwsza osoba (nr 1) wywołuje inny numer (np. 12), a osoba z tym numerem wywołuje numer kogoś innego (np. 5), z kolei ta osoba wywołuje dalej (np. 8) i tak dalej. Pierwsza osoba, która się zawaha albo wywoła zły numer (swój własny lub nieistniejący) opuszcza swoje miejsce w rzędzie i idzie na koniec. Ta osoba, a także wszyscy, którzy poprzednio zajmowali miejsce za nią, otrzymują nowe numery. Powiedz uczniom, aby odliczyli nowe numery na głos. Gra zostaje wznowiona.
Kluczowy dla osiągnięcia celów ćwiczenia jest jeden ważny wymóg: osoba popełniająca błąd w wywoływaniu zamiast narzekać, musi unieść rękę w geście triumfu i z dumą podążyć na koniec rzędu. W tym czasie pozostali uczestnicy z podziwem biją brawo.
Wraz z postępem gry, uczestnicy coraz częściej zaczną się mylić i zajmować miejsca na końcu rzędu. Po około 5 minutach zakończ grę.
Wskazówka: narzuć takie tempo gry, by wszyscy (łącznie z tobą) często się myli! Uczestnicy będą mieli więcej okazji ćwiczenia ,,gestu triumfu” (świetnie się przy tym integrując), a także zyskując większą swobodę potrzebną przy bardziej zaawansowanych grach przeznaczonych do ćwiczenia kreatywności.
Pamiętaj, że jako nauczyciel modelujesz zachowanie uczestników! Gdy ty pozwalasz sobie na popełnianie i przyznawanie się do błędów, twoim uczniom również będzie łatwiej to robić.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś / czułaś w tej grze? Jak w czasie pomyłki?
Jakie znaczenie miały oklaski od grupy?
Jak na co dzień w naszej klasie reaguje się na błędy / porażki?
Co możemy zrobić, żeby wspierać się w sytuacji popełniania błędu?