systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Mapa różnorodności
#integracja #inteligencjaemocjonalna
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 20-30 minut i czas na omówienie. Do tego: karteczki samoprzylepne, mapa świata.
PRZEBIEG
Usiądź z grupą w kręgu.
Umieść dużą mapę świata na podłodze (może to być mapa szkolna) pośrodku kręgu.
Rozdaj każdemu po jednej karteczce samoprzylepnej. Poproś uczestników aby na karteczce napisali lub narysowali coś, co lubią – a reprezentuje inną kulturę niż jego własna (np. tradycyjne potrawy z innego kraju, stroje, zwyczaje, języki, muzykę, seriale, książki). Uczestnicy mogą użyć swojego krzesła, jako miejsca do rysowania / pisania. Na wykonanie pracy przeznacz ok. 5 minut.
Aby pomóc grupie zobrazować działanie przedstaw swoją karteczkę (najlepiej przygotowaną wcześniej) i po skończeniu pracy przez uczestników przyklej ją jako pierwsza osoba do mapy.
Każda osoba prezentuje swoją karteczkę w kręgu opisując co przedstawia i dlaczego lubi daną rzecz. Prezentujący może także podzielić się osobistymi doświadczeniami lub opowieściami związanymi z prezentowanymi kulturami.
Po zaprezentowaniu uczestnik przykleja swoją karteczkę do mapy w miejscu, które reprezentuje daną kulturę / kraj, a po prezentacji każda osoba powinna być nagrodzona oklaskami przez pozostałych.
Po zakończeniu działania można stworzyć galerię z mapą i karteczkami na ścianie klasy, aby przypominała o znaczeniu akceptacji dla różnorodności.
WAŻNE
Grupie bardzo pomoże jeśli – aby zobrazować działanie – przedstawisz swoją karteczkę (najlepiej przygotowaną wcześniej) i po skończeniu pracy przez uczestników przykleisz ją jako pierwsza osoba do mapy.
Niektórzy mogą potrzebować pomocy w wyszukaniu danego kraju, obszaru na mapie. Ten fragment działania możecie zrobić wspólnie, całą klasą, by uczestnicy nie czuli presji związanej z prawidłowym rozpoznaniem obszaru na mapie.
OMÓWIENIE
Jaka jest wartość różnorodności?
Czym się od siebie nawzajem różnimy?
Czy inność może być trudna? Tak? Nie? Dlaczego?
Co jest potrzebne, aby utrzymać zgodę i harmonię w sytuacjach, gdy ludzie się różnią?
Jakie różnice w zachowaniu lub postawie innych osób są dla ciebie nie do zaakceptowania?