systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Moje zalety
#bliskość #samoocena #samoświadomość
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 20 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy.
PRZEBIEG
Stwórz z grupą krąg z krzeseł na środku sali.
Poproś uczestników, aby każdy zastanowił się nad swoimi największymi zaletami. Mogą one dotyczyć umiejętności, uczuć, poglądów, itd., nie powinny jednak odnosić się do stanu posiadania. Zadaj uczniom następujące pytania: Co jest twoją mocną stroną? Kiedy i w jaki sposób mogłeś / mogłaś ją wykorzystać? Co dzięki niej zyskujesz / w czym ci ona pomaga?
Zapisz pytania na tablicy tak, aby wszyscy uczestnicy je widzieli.
Rozdaj uczestnikom kartki i długopisy, aby mogli zapisać myśli / odpowiedzi, które przychodzą im do głowy. Powiedz, że mają na wykonanie zadania 10 minut, a po jego upływie poprosisz każdego o krótkie przedstawienie odpowiedzi.
Po upływie czasu ponownie zaproś uczestników do kręgu.
Zaproś uczestników do końcowej rundy zachęcając, by opowiadali o sobie i swoich mocnych stronach. Zapytaj, czy ktoś chciałby zacząć. W zależności od zaangażowania grupy możesz po kolei wskazywać osoby chętne lub zaprosić do wypowiedzi każdego ucznia po kolei.
Rundka powinna mieć swobodny charakter. Nikomu nie wolno jednak kwestionować odpowiedzi kolegów i koleżanek (np.: to nieprawda, wcale nie jesteś pomysłowy). Możliwa jest modyfikacja działania: prezentowane mocne strony mogą dotyczyć konkretnego obszaru, nad którym chcesz pracować z grupą, np. odpoczynek, nauka, relacje, itp.
OMÓWIENIE
Jak się czujesz, gdy mówisz dobrze o sobie samym?
Dlaczego przyjmowanie i sprawianie komplementów jest ważne?
Jak mówienie sobie miłych rzeczy, może wpłynąć na waszą współpracę i na atmosferę w klasie?