systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Nieskończoność funkcji
#kreatywność #współpraca
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 20-30 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy, przedmiot lub obrazek przedmiotu użytku codziennego, zabawki, itp.
PRZEBIEG
Uczestnicy mogą siedzieć w ławkach albo w kręgu. Ważne, aby pozostawić miejsce, ażeby docelowo mogli usiąść w zespołach.
Przygotuj obrazki bądź przedmioty. Podziel grupę na małe zespoły (3 albo 4 osobowe) i rozdaj każdemu arkusz papieru i przybory do pisania.
Wyjaśnij uczestnikom, że będą pracować w grupach nad wymyślaniem jak największej ilości modyfikacji dla podanego przedmiotu lub zabawki. Powiedz, że mają określony czas (np. 10-15 minut) na wymyślenie jak największej liczby modyfikacji. Mogą to być zmiany w wyglądzie, funkcji, zastosowaniu czy sposobie gry, aby rzecz została ulepszona.
Zachęć, by uczestnicy myśleli kreatywnie i nie bali się wymyślać nawet najbardziej niezwykłych pomysłów. Wszystkie pomysły są wartościowe!
Podaj każdemu zespołowi określony przedmiot bądź zabawkę do modyfikacji.
W trakcie pracy zachęcaj uczestników do współpracy i aktywnego dzielenia się pomysłami w zespole.
Po upływie czasu poproś każdą podgrupę o przedstawienie swoich pomysłów przed pozostałymi.
Pochwal uczestników za ich kreatywność i współpracę!
PRZYKŁADY
Przykładowe modyfikacje zabawki, które można wykorzystać w ćwiczeniu: lalka z wymiennymi strojami na każdą porę roku, samochodzik z funkcją latania lub pływania, klocki z elementami świecącymi w ciemności, pluszowy miś, który opowiada bajki na dobranoc, zabawka interaktywna reagująca na komendy głosowe.
OMÓWIENIE
Który z pomysłów twojej grupy uważasz za najbardziej kreatywny? Dlaczego?
Czy trudno było wymyślić modyfikacje zabawki? Dlaczego?
Jakie uczucia towarzyszyły ci podczas pracy w grupie?
Jak myślisz, dlaczego warto rozwijać kreatywność i myślenie innowacyjne?
Który z pomysłów innych grup najbardziej ci się spodobał? Dlaczego?