systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Pogaduszki do poduszki
#komunikacja #asertywność #zasady
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 30 minut i czas na omówienie. Do tego: poduszka lub inny miękki przedmiot.
PRZEBIEG
Stwórz z grupą krąg z krzeseł na środku sali.
Wyjaśnij, że będą teraz uczestniczyć w spotkaniu, na którym każdy może zabrać głos. Prawo do wypowiedzi ma jednak tylko jedna osoba, która w danej chwili trzyma poduszkę. Żeby zgłosić się do wypowiedzi, należy podnieść rękę w górę. Uczestnik trzymający poduszkę może ją przekazać dowolnej osobie lub położyć na środku, skąd każdy będzie mógł ją sobie wziąć według zgłaszanej kolejności.
Warto przedstawić uczniom poduszkę, jako symbol problemu, który mogą dosłownie wziąć w swoje ręce.
Poproś kilku uczestników, aby pomogli ci w demonstracji zasady gry, a potem zapytaj, czy wszystko jest jasne.
Zaproponuj temat dyskusji w oparciu o potrzeby grupy, które dostrzegasz w tym momencie. Być może jest to temat związany z organizacją wycieczki, akademią szkolną czy wyborem filmu na noc filmową. Może być to temat dotyczący relacji w klasie albo konkretnych zachowań (np. wyzwiska czy hałas na lekcjach). Może uczestnicy sami wyjdą z inicjatywą i zaproponują temat spotkania?
Możliwe modyfikacje: kiedy uczestnicy z większą pewnością będą prowadzić dyskusje na ustalonych zasadach, kolejnym etapem może być zobowiązanie osoby, do wypowiedzi w sytuacji otrzymania poduszki (uczestnik nie może jej odłożyć na środek, bez wcześniejszego zabrania głosu).
OMÓWIENIE
Jak się czułeś/aś w czasie dyskusji na takich zasadach?
Na ile jesteś zadowolony/a z wyniku spotkania?
Co możecie poprawić, aby następna dyskusja przebiegła lepiej?
Za co możecie się docenić po dzisiejszej dyskusji?