systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Praca w losowych grupach
#integracja #współpraca
CZAS TRWANIA
Potrzebujesz 5 minut i czas na omówienie.
PRZEBIEG
Ustal liczbę grup, które chcesz utworzyć w zależności od liczby uczniów i zadań do wykonania.
Zaproś uczniów do wspólnego odliczania, np. od 1 do 5 (lub innej liczby, zależnie od liczby grup). Każda osoba z tym samym numerem tworzy jedną grupę.
Alternatywnie możesz losować grupy poprzez wyciąganie karteczek z numerami z kapelusza lub losowanie kolorów, które przypisane są do poszczególnych grup albo za pomocą gry podział na grupy.
Podkreśl, że celem jest nie tylko wykonanie zadania, ale także nauka współpracy i wzajemnego szacunku w grupie.
Obserwuj jak dzieci współpracują, ale staraj się nie interweniować, pozwalając im samodzielnie radzić sobie z wyzwaniami.
Zachęć grupy do testowania różnych metod komunikacji i podejmowania decyzji, np.: przez głosowanie, rozmowę, podział ról itp.
Po zakończeniu pracy poproś każdą grupę o krótką prezentację swojego dzieła. Upewnij się, że każda grupa ma okazję przedstawić swoje podejście do zadania i opowiedzieć o tym jak pracowali razem.
Po prezentacji przeprowadź krótką dyskusję z uczniami na temat ich doświadczeń podczas pracy w losowych grupach. Zadaj pytania, aby ułatwić refleksję i omówić jak udało się im współpracować oraz co było trudne lub satysfakcjonujące.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś / czułaś pracując w tej grupie?
Jakie wyzwania napotkała Wasza grupa podczas współpracy?
Co pomogło Wam skutecznie współpracować, a co przeszkadzało?