Działania w ramach programu Epsilon obejmują warsztaty z klasami, spotkania szkoleniowe i konsultacyjne z wychowawcami oraz materiały dydaktyczne i przygotowanie specjalnych rekomendacji do dalszej pracy z uczniami.
Rekomendacje: PARPA, KBPN, IPiN, ORE (www.programyrekomendowane.pl) oraz WCPR
Zakres rekomendacji: profilaktyka uniwersalna i profilaktyka zdrowia psychicznego
Grupa wiekowa: Program został zaadoptowany do realizacji we wszystkich grupach wiekowych zarówno szkół podstawowych jak i ponadpodstawowych
Obszary pracy
Pracujemy w oparciu o diagnozę oczekiwań wychowawcy i pedagoga szkolnego
w następujących obszarach:
Diagnoza oczekiwań wobec programu w ramach konsultacji z pedagogiem lub wychowawcami klas.
Dwuetapowe warsztaty dla pojedynczych grup klasowych. Pierwszy etap – 3 godz. lekcyjne, drugi etap – 2 godz. lekcyjne. Etapy następują po sobie najczęściej w odstępie 2-3 tygodni.
Szkolenie bądź konsultacje dla wychowawców klas (w zależności od ilości grup, liczebności i preferencji wychowawców).
Przekazanie wychowawcom pisemnych informacji diagnostycznych nt. grupy, materiałów edukacyjnych umożliwiających dalszą pracę z klasą oraz materiałów informacyjnych dla rodziców.
ważne informacje
Pracujemy wyłącznie z pojedynczymi grupami klasowymi (nie łączymy grup).
Warsztaty realizują doświadczeni, certyfikowani trenerzy. Najczęściej z grupą równocześnie pracuje psycholog i pedagog.
Dla skuteczności programu niezwykle ważny jest udział wychowawców w warsztatach prowadzonych przez trenerów z ich grupami.
Zaleca się aby powyższy cykl warsztatów realizowany był dla grup 3-krotnie w trzech kolejnych latach.
koszty
Udział jednej klasy wraz z wychowawcą w jednym module warsztatów to koszt 1290 zł. Więcej informacji o celach i formie pracy w zakładce: „Warsztaty w ramach Programu Epsilon”.
Wieloletnia praca w szkołach oparta o bliski kontakt z dziećmi i wychowawcami
pozwoliła nam zaobserwować, że dużym problemem w klasach są niekonstruktywne zachowania dzieci takie jak przemoc (wyśmiewanie, przezwiska, brak tolerancji wobec innych, bicie), nieumiejętność rozwiązywania sytuacji trudnych w kontaktach z rówieśnikami,
oraz trudności w wyrażania własnych emocji.
Powyższe zachowania i problemy wynikają w dużej mierze z niewłaściwych relacji w grupie rówieśniczej, słabej wspólnotowej więzi, a czasem z utrudnionych relacji wychowawca – dziecko, wychowawca – klasa.
W szczególności dzieci postrzegane w grupie jako „inne” lub „złe” często „wypadają” z życia klasy lub wzmacniają swoje negatywne zachowania. Na to wszystko nakładają się dodatkowo relacje domowe dzieci. Oprócz kłopotów domowych dzieci pochodzących z tzw.: rodzin problemowych, coraz częstszymi zjawiskami są: brak czasu ze strony rodziców, niekonsekwencja w wychowaniu oraz zaburzone relacje rodzinne.
Odpowiedzią na opisane problemy jest nasza wspólna praca w Programie
Profilaktyczno Wychowawczym Epsilon, oraz to, na co chcielibyśmy zwracać uwagę,
w szczególności:
doskonalenie komunikacji w klasie i budowanie pozytywnego klimatu w grupie,
wypracowanie umiejętności rozwiązywania trudności w relacjach,
konstruktywność w formułowaniu oczekiwań wobec siebie i innych ,
rozpoznawanie i nazywanie emocji, umiejętności mówienia o emocjach,
doświadczanie pozytywnej współpracy i wzmacnianie poczucia przynależności do grupy,
wzmacnianie prawidłowych norm zachowania.
Treści programu wprowadzane są w formie narracji i opowieści, które wszyscy uczestnicy przeżywają wspólnie dzięki zastosowaniu metody dramy. Praca w środowisku narracyjnym daje nam możliwość tworzenia wyjątkowych, autentycznych i znaczących dla każdej grupy treści i pozwala wszystkim uczestnikom projektu zyskać nowe doświadczenia poprzez indywidualne zaangażowanie i kształtowanie poczucia sprawstwa. Dzięki wspólnej pracy tworzą się nowe wzorce, zachowania i wartości osobiście wzbogacające dla każdego uczestnika programu a także pogłębiają się więzi grupowe – zarówno pomiędzy dziećmi jak i z wychowawcą klasy.
Program składa się z cyklu warsztatów dla dzieci i szkoleń/konsultacji dla wychowawców. Nasi trenerzy realizują poszczególne elementy programu w ścisłej współpracy z wychowawcami. Takie działanie zapewnia niezwykle efektywny transfer kompetencji, umożliwiając równocześnie zachowanie właściwej jakości i ciągłości programu w elementach realizowanych przez wychowawcę.