systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Rozbitkowie
#komunikacja #współpraca
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 25 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki A5, po jednej na każdego ucznia oraz dodatkowo jedna na grupę.
PRZEBIEG
Zadanie może być wykonane w ławkach bądź w kręgu.
Wprowadź historię: wyobraź sobie, że razem z klasą płyniesz statkiem na rajską wyspę, gdzie czeka cię odpoczynek i wiele atrakcji. Jednak drugiego dnia podróży wieczorem, zaczynasz czuć powiew chłodniejszego powietrza. Szykujesz się już do snu, kiedy nagle statkiem zaczyna bujać w prawo i w lewo, i w prawo i w lewo, aż nagle uderzasz głową w coś twardego i tracisz przytomność. Budzisz się na plaży, widzisz że wszyscy powoli się podnoszą i zbierają w jednym miejscu. Kapitan ogłasza, że statek uległ zniszczeniu, jednak przetrwały szalupy ratunkowe. Są one czteroosobowe, a ilość paliwa w każdej wystarczy, by dostać się na najbliższą zamieszkaną przez ludzi wyspę. Każdy może zabrać 10 najbardziej przydatnych przedmiotów do przetrwania.
Rozdaj każdemu uczestnikowi jedną kartkę i poproś, aby każdy zapisał 10 najważniejszych przedmiotów, które warto zabrać do szalupy. Uczestnicy mają na to 5 minut.
Następnie kontynuuj historię: okazało się, że kapitan źle odczytał instrukcję obsługi szalupy. Finalnie do jednej szalupy można zabrać tylko 10 przedmiotów.
Teraz podziel grupę na losowe 4-osobowe zespoły, następnie poproś, aby uczestnicy usiedli obok siebie w kręgu bądź przy jednej ławce.
Poproś uczestników, aby na podstawie swoich 10 przedmiotów uzgodnili między sobą, które finalnie zabiorą do swojej szalupy, ma być ich 10. Grupa ma na to 10 minut.
Następnie zaproś grupy do tego, aby przeczytały wybrane 10 przedmiotów na forum. Mogą to zrobić z miejsca swojej pracy.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś / czułaś? w trakcie tego ćwiczenia?