Rytuał 3P

 

#komunikacja #bliskość #rozwiązywaniekonfliktów

 

CZAS TRWANIA

Potrzebujesz 15-30 minut i czas na omówienie. 

 

PRZEBIEG

  • Usiądź z grupą w kręgu na krzesłach. Powiedz, że w kręgu obowiązują zasady bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku.
  • Możesz na środku kręgu postawić dwa zwrócone do siebie krzesła, na których będą siadać osoby uczestniczące w Rytuale, ale nie jest to obowiązkowe dla tego, by działanie spełniło swoje cele.
  • Ćwiczenie składa się z trzech części, które możesz wykorzystać w dowolnej kolejności albo wprowadzić jedną lub dwie, w zależności od czasu i potrzeb klasy.
  • Pierwsze P – Przeproś:
    • Powiedz uczestnikom, że będą mieli możliwość skierowania przeprosin do kogoś z kręgu.
    • Możesz dodać, że każdy z nas popełnia błędy, to naturalny element życia. Cenną umiejętnością jest umieć się do nich przyznawać oraz przepraszać, jeżeli kogoś skrzywdziliśmy naszym słowem lub zachowaniem.
    • Chętna osoba powinna się zgłosić i wybrać osobę, do której chce się zwrócić, z odwołaniem do konkretnej sytuacji, np. Maciek, przepraszam Cię, że na wfie nie podawałem Ci wcale piłki i mówiłem, że wcale nie umiesz grać.
    • Następnie dopytaj drugą stronę czy wie, o jaką sytuację chodzi, i czy przyjmie przeprosiny.
  • Drugie P – Poproś:
    • Powiedz uczestnikom, że będą mieli możliwość skierowania bezpośredniej prośby do kogoś w kręgu.
    • Chętna osoba powinna się zgłosić i wybrać osobę, do której chce się zwrócić.
    • Zwróć uwagę, by powiedziała o zachowaniu i nieprzyjemnych emocjach, oraz o ewentualnych oczekiwaniach, które ono powoduje, np. Kasiu, proszę Cię, żebyś nie brała moich rzeczy bez pytania, bo czuję się wtedy nieszanowana i złości mnie to. Jeśli chcesz coś ode mnie pożyczyć, to powiedz mi to.
    • Następnie dopytaj drugą stronę czy wie, o jaką sytuację chodzi, i czy jest w stanie postarać się zmienić zachowanie. Gdyby miała z tym trudność, pomóż, dopytując: Co byłoby Ci potrzebne, żeby móc przyjąć tę prośbę? Nie zmuszaj nikogo, by ją przyjął wbrew sobie. Możesz jedynie powiedzieć, jaki to może mieć wpływ na relacje.
  • Trzecie P – Podziękuj:
    • Powiedz uczestnikom, że będą mieli możliwość skierowania podziękowań do kogoś w klasie. np. Franek dziękuje, że mniej mnie zagadujesz na matmie niż dotychczas. Magda, dziękuję Ci, że mnie zapraszasz do zabawy, kiedy siedzę sama.
  • We wszystkich częściach istotne jest, aby utrzymać bezpośredni, ale pełen szacunku poziom komunikacji. Jako wychowawca pełnisz rolę mediatora.

 

WAŻNE

Istotne jest utrzymać bezpośredni, ale pełen szacunku poziom komunikacji. Jako wychowawca pełnisz rolę mediatora. Dbaj o to, by uczniowie wypowiadali się poprzez komunikat JA, mówiąc w pierwszej osobie (np. „Złości mnie, gdy zabierasz moje rzeczy. Chciałabym, abyś przestał to robić lub byś najpierw pytał mnie o pozwolenie”).

 

OMÓWIENIE

        Jak się czułeś/aś kiedy zostałeś/aś zaproszona na krzesło?

        Co tobą kierowało, kiedy ty kogoś zaprosiłeś/aś na krzesło?

        Co jest potrzebne, żeby dotrzymać tych umów?

        Gdybyśmy powtarzali regularnie to działanie, jak to mogłoby wpłynąć na nas jako na zespół?

 

MOC nowych inspiracji!