systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Rzuć i mów
#stres #wystąpienia #słuchanie #uważność
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 15-20 minut i czas na omówienie. Do tego: miękka piłka lub mała piłeczka.
PRZEBIEG
Stwórz z uczniami krąg na środku sali. Zapowiedz, że zaraz odkryją w sobie talent do spontanicznego przemawiania.
Wyjaśnij, że działanie polega na tym, że wszyscy stoją w kole i na zmianę będą rzucać do siebie piłkę. Zadaniem osoby rzucającej jest jednocześnie wypowiedzenie prostego wyrażenia opisowego, np. szumiące drzewa, wyjątkowy spektakl, nieudana gra, fascynująca opowieść, itd. Zaznacz, że wypowiadane wyrażenia nie mogą nikogo obrażać.
Poinformuj, że zadanie zostanie zaliczone, jeżeli każda osoba z grupy otrzyma piłkę.
Rozpocznij działanie. Niech uczestnicy rzucają piłkę i mówią tak długo, aż każdy nabierze pewności, że jest w stanie szybko wymyślić jakieś wyrażenie. Powinno trwać to ok. 5 min.
Po tym czasie przejmij piłkę, pogratuluj wirtuozerii językowej i powiedz, że bardzo szybko udało im się przejść na poziom zaawansowany.
Wyjaśnij, że w kolejnym etapie drugie wyrażenie musi być kontynuacją wyrażenia je poprzedzającego. Oznacza to, że pierwsza osoba podaje wyrażenie i rzuca piłkę, a osoba, która ją złapie, dodaje coś do tego wyrażenia. A następna osoba znowu zaczyna od dowolnego wyrażenia.
Poćwiczcie kilka podań. Rzuć piłkę i powiedz np.: leniwy krokodyl…, osoba, która złapie piłkę, musi powiedzieć np. głośno chrapie (nagrodźcie te osobą brawami, by zachęcić pozostałych). Druga osoba rzuca piłkę do kolejnego ucznia, mówiąc np.: wkurzony dwulatek, a odbiorca piłki dopowiada np. krzyczy wniebogłosy. I tak dalej.
Powtarzajcie tak długo, aż wszyscy będą czuć się swobodnie w spontanicznych odpowiedziach. Wyraź swoje uznanie i poproś uczniów o zajęcie miejsc.
OMÓWIENIE
Co myślałeś/aś lub czułeś/aś, kiedy ktoś rzucił piłkę w twoją stronę? Jak twoje odczucia zmieniały się wraz z postępem gry?
Która runda była dla ciebie łatwiejsza i dlaczego?
Co mogło utrudniać spontaniczne wymyślanie wyrażeń?
Co z tej gry może nam się przydać podczas prezentacji na forum klasy? Czy bycie spontanicznym oznacza, że nie trzeba się dobrze przygotować?
Kluczowe pytanie: Kiedy już przygotujecie jakąś prezentację, wystąpienie, wiersz do recytacji na forum – na co jeszcze warto się przygotować? [Odpowiedź: Przygotować się na nieoczekiwane…bo na pewno nie da się tego uniknąć! ;))]