systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Strach do kapelusza
#anonimowość #bezpieczeństwo
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 10-15 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy.
PRZEBIEG
Usiądź z grupą w kręgu tak, aby każdy widział się nawzajem.
Wyjaśnij, że zadanie ma na celu umożliwienie każdemu anonimowego wyrażenia swoich myśli, słów, które mogą być czasem trudne do powiedzenia wprost.
Rozdaj uczniom małe kartki papieru i długopisy. Poproś, aby anonimowo zapisali na kartkach dwa zachowania, które chcieliby widzieć częściej w klasie i dwa których chcieliby mniej. W przypadku cyklicznego (np. raz na miesiąc) wprowadzania tego ćwiczenia, uczniowie mogą także zapisać czy uważają, że zmieniło się coś na lepsze od ostatniego razu.
Zbierz wszystkie kartki do kapelusza, pudełka lub innego pojemnika, który masz pod ręką.
Odczytaj po kolei wszystkie zapiski, zachowując anonimowość. Czytaj zdania w trzeciej osobie, np. “ta osoba chciałaby widzieć więcej… w naszej klasie”.
OMÓWIENIE
Co zaskoczyło was w tych odpowiedziach?
Czy były jakieś powtarzające się tematy? Co możemy zrobić aby poprawić sytuację?
Jak możemy razem pracować nad tym, aby w naszej klasie było lepiej?
Jakie wnioski wyciągnęliśmy z tego ćwiczenia, które mogą pomóc poprawić atmosferę w naszej klasie?