systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Strefa komfortu
#integracja #samoświadomość
CZAS TRWANIA
Potrzebujesz 10-15 minut i czas na omówienie.
PRZEBIEG
Poproś uczestników, aby stanęli w kręgu, trzymając się za ręce.
Wyjaśnij, że działanie polega na tym, że jedna chętna osoba wchodzi do środka kręgu i zamyka oczy. Na znak pozostałe osoby będą powoli zawężać krąg, przesuwając się bliżej uczestnika stojącego w środku. Osoba w środku ma za zadanie powiedzieć STOP w momencie gdy poczuje, że pozostali są już na tyle blisko, że nie powinni zbliżać się bardziej. Po zatrzymaniu kręgu osoba w środku otworzy oczy – jej zadaniem jest ocena czy dana odległość grupy jest dla niej komfortowa oraz jak się z nią czuje.
Wybierz jedną chętną osobę, która wejdzie do środka kręgu i zamknie oczy. Na znak pozostali zaczynają powoli zmniejszać krąg, krok po kroku, zbliżając się do środka.
Po zakończeniu pierwszej rundy wybierz kolejnego ochotnika, który wejdzie do środka kręgu i powtórz grę.
Ważne jest zwrócenie uwagi na to, że każdy ma inną strefę komfortu i zawsze należy ją szanować.
WAŻNE
Jeśli któryś z uczestników odmówi udziału w zadaniu ze względu na konieczność kontaktu fizycznego z innymi, możesz go zachęcić podkreślając, że ćwiczenie jest stworzone z myślą o zabawie i wspólnym doświadczeniu. Jeśli jednak nadal nie zechce wziąć udziału, uszanuj jego decyzję.
Aby zrealizować cele tego działania konieczne jest przeprowadzenie po nim dyskusji na forum klasy. Skorzystaj z propozycji pytań do omówienia.
OMÓWIENIE
Jakie emocje towarzyszyły ci gdy byłeś/aś w środku kręgu z zamkniętymi oczami?
Jak zareagowała grupa kiedy ktoś powiedział STOP?
Jakie były najważniejsze rzeczy, których nauczyłeś/aś się o sobie i innych podczas tej gry?
Co to są granice osobiste? Jak je rozpoznajemy u siebie i u innych?
Jak myślisz, dlaczego ważne jest, aby stawiać granice własne i szanować granice innych ludzi?