systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Węzeł
#integracja #współpraca #podniesienieenergii
CZAS TRWANIA
Potrzebujesz 10 minut i czas na omówienie.
PRZEBIEG
Poproś uczestników, aby stanęli w kręgu.
Wyjaśnij, że zadanie polega na tym, aby na sygnał każda osoba zamknęła oczy i wyciągnęła przed siebie prawą rękę. Następnie wszyscy powoli zbliżą się do siebie z zamkniętymi oczami i złapią pierwszą napotkaną dłoń.
Daj sygnał do rozpoczęcia działania i pozostań w gotowości do pomocy.
Gdy upewnisz się, że każda osoba trzyma za rękę inną osobę z grupy poproś, aby wszyscy otworzyli oczy i chwycili drugą ręką dłoń innej osoby, z którą nie są jeszcze złączeni. Gdy wszyscy zostaną połączeni, utworzą węzeł ze swoich rąk i ciał. Twoim zadaniem jest sprawdzenie, czy wszyscy trzymają dłonie dwóch różnych osób.
W ostatnim kroku wyjaśnij uczestnikom, że ich zadaniem jest rozwiązanie węzła i ustawienie się w rozplątanym kręgu bez puszczania złapanych wcześniej rąk. Mogą obracać się, kucać, przechodzić pod i nad ramionami, jak podpowiada im wyobraźnia.
WAŻNE
Jeśli któryś z uczestników odmówi udziału w zadaniu ze względu na konieczność kontaktu fizycznego z innymi, możesz go zachęcić, podkreślając, że ćwiczenie jest zaprojektowane z myślą o zabawie i wspólnym doświadczeniu. Jeśli jednak nadal nie chce wziąć udziału, uszanuj jego decyzję.
OMÓWIENIE
Jakie zachowania pomagały osiągnąć cel, a które utrudniały?
Jakie strategie były najbardziej skuteczne w rozplątywaniu węzła?
Jakie umiejętności komunikacyjne były najbardziej przydatne podczas gry?
Czy zauważyłeś/aś, że ktoś w grupie miał inną perspektywę na rozwiązanie problemu? Jak to wpłynęło na wasze działania?
W jakich sytuacjach w życiu szkolnym jesteście od siebie zależni tak jak w tej grze?