systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Anonimowe karteczki
#odpowiedzialnośćzagrupę #bliskość
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 10-15 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy, kapelusz lub pudełko.
PRZEBIEG
Usiądź z grupą w kręgu tak, aby każdy widział się nawzajem.
Wyjaśnij, że zadanie ma na celu umożliwienie każdemu anonimowego wyrażenia swoich myśli, słów, oczekiwań, które mogą być czasem trudne do powiedzenia wprost.
Rozdaj uczestnikom małe kartki papieru i długopisy. Poproś, aby anonimowo zapisali na kartkach dwa zachowania, których chcieliby widzieć częściej w klasie i dwa, których chcieliby mniej. Zaznacz, że konieczne jest, aby pisać konkretnie (np. Nie podoba mi się, jak ktoś wyjmuje sobie sam z cudzego plecaka rzeczy, NIE Nie podoba mi się, że ktoś jest niewychowany).
Zbierz wszystkie kartki do kapelusza, pudełka lub innego pojemnika.
Odczytaj po kolei zapiski, zachowując anonimowość, np. czytaj zdania w trzeciej osobie, np. “ta osoba chciałaby widzieć więcej… w naszej klasie”.
Następnie przeprowadź omówienie. Jest ono konieczne, aby działanie mogło być skuteczne.
W przypadku cyklicznego (np. raz na miesiąc) wprowadzania tego ćwiczenia uczestnicy mogą także zapisać, na ile relacje/zachowanie zmieniło się na lepsze od ostatniego razu.
WAŻNE
Zaznacz, że karteczki, które będą zapisane niezgodnie z zasadami (np. zawierające żarty, obraźliwe słowa, konkretne imiona i/lub nazwiska), nie zostaną odczytane.
OMÓWIENIE
Które tematy powtarzały się w karteczkach?
Co było zaskakujące w tych odpowiedziach?
Co możemy zrobić, aby poprawić sytuację w naszej grupie?
Jak możemy razem pracować nad tym, aby w naszej klasie było lepiej?