Anonimowe karteczki

 

#odpowiedzialnośćzagrupę #bliskość

 

CZAS I MATERIAŁY

Potrzebujesz 10-15 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy, kapelusz lub pudełko.

 

PRZEBIEG

  • Usiądź z grupą w kręgu tak, aby każdy widział się nawzajem.
  • Wyjaśnij, że zadanie ma na celu umożliwienie każdemu anonimowego wyrażenia swoich myśli, słów, oczekiwań, które mogą być czasem trudne do powiedzenia wprost.
  • Rozdaj uczestnikom małe kartki papieru i długopisy. Poproś, aby anonimowo zapisali na kartkach dwa zachowania, których chcieliby widzieć częściej w klasie i dwa, których chcieliby mniej. Zaznacz, że konieczne jest, aby pisać konkretnie (np. Nie podoba mi się, jak ktoś wyjmuje sobie sam z cudzego plecaka rzeczy, NIE Nie podoba mi się, że ktoś jest niewychowany).
  • Zbierz wszystkie kartki do kapelusza, pudełka lub innego pojemnika.
  • Odczytaj po kolei zapiski, zachowując anonimowość, np. czytaj zdania w trzeciej osobie, np. “ta osoba chciałaby widzieć więcej… w naszej klasie”.
  • Następnie przeprowadź omówienie. Jest ono konieczne, aby działanie mogło być skuteczne.
  • W przypadku cyklicznego (np. raz na miesiąc) wprowadzania tego ćwiczenia uczestnicy mogą także zapisać, na ile relacje/zachowanie zmieniło się na lepsze od ostatniego razu.

 

WAŻNE

  • Zaznacz, że karteczki, które będą zapisane niezgodnie z zasadami (np. zawierające żarty, obraźliwe słowa, konkretne imiona i/lub nazwiska), nie zostaną odczytane.

 

OMÓWIENIE

  • Które tematy powtarzały się w karteczkach?
  • Co było zaskakujące w tych odpowiedziach?
  • Co możemy zrobić, aby poprawić sytuację w naszej grupie?
  • Jak możemy razem pracować nad tym, aby w naszej klasie było lepiej?

 

MOC nowych inspiracji!