epsilon-ksztalt-rodzice-1

program profilaktyki bullyingu w szkole

Program Profilaktyczny Epsilon II

Bullying jest zjawiskiem powszechnie występującym w szkołach i niesie poważne konsekwencje dla zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży. Konsekwencją uczestniczenia w bullyingu mogą być m.in. depresja, zaburzenia psychosomatyczne, zaburzenia eksternalizacyjne i zaburzenia socjalizacyjne. Na częstotliwość występowania bullyingu wpływa postawa i zachowanie świadków, a w szerszym zakresie – atmosfera i klimat szkoły.

Celem głównym Programu Profilaktycznego Epsilon II  jest zmniejszenie skali występowania bullyingu w środowisku szkolnym. Działania w ramach programu Epsilon II obejmują warsztaty z klasami, spotkania szkoleniowe i konsultacyjne z wychowawcami oraz materiały dydaktyczne do dalszej pracy z uczniami.

Program adresowany do uczniów w wieku 10 – 13 lat.

Cel 1: Wzrost umiejętności mentalizowania wśród uczniów, zwłaszcza umiejętności rozpoznawania motywów działań oraz emocji innych uczniów.
Cel 2: Zwiększenie wiedzy uczniów na temat konstruktywnej reakcji świadków bullyingu oraz opanowanie konstruktywnych zachowań w sytuacji bycia świadkiem bullyingu.
Cel 3: Wzrost wiedzy wychowawców na temat czynników chroniących przed bullyingiem i działań, które mogą podjąć, aby ograniczać skalę bullyingu wśród uczniów.
Schemat realizacji programu:
epsilon-ksztalt-rodzice-2
ważne informacje

Założenia programu

Program Profilaktyczny Epsilon II powstał jako odpowiedź na problem bullyingu szkolnego, którego wpływ na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży potwierdzają zarówno badania, jak i dostrzegają sami nauczyciele, na co dzień mierzący się z tym wyzwaniem.

 

Realizatorzy Programu Profilaktyczno – Wychowawczego Epsilon, od początku jego realizacji, często słyszeli od dyrektorów szkół, pedagogów i nauczycieli o dużym zapotrzebowanie na działania, które pozwalałby przeciwdziałać zjawisku bullyingu wśród uczniów starszych, angażując ich przy tym tak silnie jak dotychczas realizowany program.

 

Stworzony Program bazuje na aktualnej wiedzy na temat skutecznych działań w profilaktyce bullyingu oraz wieloletnich doświadczeniach trenerów Epsilona w pracy warsztatowej z wykorzystaniem dramy edukacyjnej.

 

W Programie Profilaktycznym Epsilon II uczniowie, poznając, przeżywając i angażując się w historię dramową chłopca doświadczającego bullyingu, mogą w bezpieczny sposób osobiście doświadczyć przekonań, myśli i emocji osób zaangażowanych w sytuację bullyingu a następnie wspólnie poszukiwać rozwiązań problemu. Istotne jest tu kształtowanie umiejętności nazywania przeżywanych emocji oraz mentalizacja.


Praca z uczniami stopniowo się pogłębi: od historii darmowej, przez omówienie istniejących w grupie norm oraz schematów zachowań, poprzez poszukiwanie rozwiązań dla grupy klasowej, aż do działań, które mają te rozwiązania wdrażać i wzmacniać. Dzięki zastosowaniu takiego schematu, unika się moralizatorstwa i wrażenia, że to „dorośli” wnoszą swoje przekonania i rozwiązania, co mogłoby wzbudzać w uczniach opór i niechęć do autentycznego zaangażowania się w Program.