Zespół klasowy to grupa osób o różnym poziomie dojrzałości emocjonalnej i różnych doświadczeniach życiowych. Czasami pomimo olbrzymich starań wychowawcy w klasie zaczynają oddziaływać procesy, których efektem staje się niekonstruktywne funkcjonowanie grupy.
Rozwijany od 20 lat, a od 5 lat wpisany na listę rekomendacyjną (www.programyrekomendowane.pl) Program Profilaktyczny Epsilon, powstał w nurcie tzw. profilaktyki pozytywnej. Wdrażający program realizatorzy w praktyce swojej pracy poszukiwali rozwiązań sytuacji trudnych odnosząc się w sposób intuicyjny do zasobów: indywidualnych i grupowych zespołów klasowych.
ESR – Edukacja Skoncentrowana na Rozwiązaniach – opiera się na założeniach Krótkoterminowej Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR), bazując przy tym właśnie na zasobach.
Pokrewieństwa pomiędzy podejmowanymi w ramach Programu Epsilon działaniami a nurtami TSR i ESR skłoniły nas do pracy nad projektem czerpiącym w bardziej systemowy sposób z tych koncepcji. Dodatkową mobilizacją stało się spostrzeżenie, że strategie bazujące na ESR mogą oferować beneficjentom – nauczycielom zmagającym się z problemami wychowawczymi – rozwiązania stricte praktyczne: „działające” i możliwe do natychmiastowego wdrożenia.
Efektem prac jest program Epsilon – Zasoby i Rozwiązania, ukierunkowany na rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych dzieci poprzez wzmacnianie posiadanych przez nie zasobów, czego efektem jest poprawa funkcjonowania psychospołecznego grupy klasowej jako całości.