systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Cicha misja detektywistyczna
#zasady #koncentracja
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 15-20 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki z zadaniami misji specjalnej w sali (np. znaleźć trzy przedmioty w klasie, które są zielone; policzyć liczbę okien; napisać na kartce, co widać przez okno).
PRZEBIEG
Uczniowie mogą siedzieć w ławkach albo w kręgu.
Wyjaśnij, że uczniowie zostaną detektywami na specjalnej misji, która wymaga absolutnej ciszy. Misja będzie polegać na wykonaniu po cichu zadań zapisanych na karteczkach. Zadania są absolutną tajemnicą agencji detektywistycznej i nie mogą być ujawnione albo wykradzione przez innych agentów.
Wyznacz określony czas na wykonanie swoich zadań w absolutnej ciszy.
Możesz również dodać do działania punkty za wykonane działania, a także element rywalizacji (np. z punktami ujemnymi za wydawanie dźwięków/rozmowy) albo wspólną odpowiedzialność (hałas powoduje, że czas na wykonanie się skraca i nie wszyscy mogą zdążyć wykonać zadanie/dostać punkty).
Zbierz kartki i wspólnie z uczestnikami omów wyniki ich pracy, chwaląc za zachowanie ciszy i skupienie.
OMÓWIENIE
Jakie uczucia towarzyszyły ci podczas wykonywania zadań?
Co było najtrudniejsze w pracy w ciszy?
Czy udało ci się skoncentrować na zadaniu? Dlaczego?
Jak myślisz, dlaczego detektywi muszą często pracować w ciszy?