systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Idealna sala lekcyjna
#współpraca #komunikacja
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 20-30 minut i czas na omówienie. Do tego: duże arkusze papieru, kolorowe pisaki dla każdej grupy.
PRZEBIEG
Poproś grupę o stworzenie kręgu z krzeseł na środku sali.
Wprowadź uczestników w temat spotkania, zaczynając od pytania: Czy byliście kiedyś na spotkaniu, na którym wszyscy mówili jednocześnie, aż chciało się krzyknąć: ,,Cisza!”? W tej grze nie będziecie się tak czuli. Zacznijmy…
Podziel uczestników na podgrupy liczące od 4 do 6 osób. Wręcz każdej podgrupie arkusz papieru i pisaki. Niech każda podgrupa zajmie swoje stanowisko przy osobnym stoliku.
Powiedz uczestnikom, że właśnie spełnia się ich marzenie – sale lekcyjne w ich szkole przejdą gruntowny remont. Budżet jest nieograniczony, a celem jest sprawienie, by było to najbardziej odpowiadające ich codziennym potrzebom miejsce. A co najlepsze, architekt oczekuje wizji nowych sal.
Każda podgrupa ma za zadanie narysować plan ich nowej klasy, a architekt zobowiązuje się zapoznać ze wszystkimi pomysłami. Jest tylko jeden warunek tworzenia grupowego projektu: zespół musi pracować w kompletnej ciszy. Uczestnicy nie mogą rozmawiać z pozostałymi członkami zespołu podczas tworzenia prac.
Daj zespołom 10 minut na stworzenie idealnej sali lekcyjnej.
Na koniec wywieś rysunki niczym w galerii sztuki i pozwól każdej podgrupie wyjaśnić swoją koncepcję pozostałym. Bo teraz wszyscy mogą już mówić!
OMÓWIENIE
Jak udało wam się przekazać swoje pomysły innym członkom zespołu? Jak precyzyjnie udało wam się odczytać zamiary pozostałych uczestników?
Czym różniłby się wasz końcowy efekt gdybyście mogli rozmawiać? Na ile poziom albo sposób waszego zaangażowania byłby wtedy inny?
Jakie zachowania pomagają grupie osiągnąć swoje cele? Jak sądzicie, jakie cechy powinna mieć osoba, by być dobrym członkiem zespołu?
Co mogliście zrobić inaczej, by poprawić swoją zdolność współpracy z innymi? Jak moglibyście poprawić swoją komunikację niewerbalną?
Czy były jakieś wspólne motywy, elementy dotyczące idealnej klasy lekcyjnej we wszystkich grupach?