systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Jestem superbohaterem
#samoocena #samoświadomość
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 30 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy.
PRZEBIEG
Usiądź z grupą w kręgu z krzeseł. Rozdaj każdej osobie kartkę A4 i upewnij się, że ma coś do pisania/rysowania.
Poproś uczestników, aby przypomnieli sobie sytuację, w której poradzili sobie z jakimś problemem. Może to być coś, co zrobili w szkole, w domu lub z przyjaciółmi (np. rozwiązali konflikt, pomogli komuś w trudnej sytuacji).
Następnie mają za zadanie zastanowić się jaka umiejętność lub cecha sprawiła, że poradzili sobie z tym problemem. Może to być odwaga, cierpliwość, kreatywność, empatia, itp.
W kolejnym kroku poproś uczestników, aby narysowali superbohatera/kę, który/a ma tę cechę lub umiejętność i dzięki niej jest wyjątkowy i nieustraszony. Zachęć, aby prace były kreatywne i zawierały detale, które podkreślą tę cechę (np. peleryna odwagi, tarcza cierpliwości). Daj uczestnikom około 10 minut na wykonanie pracy. Uczestnicy mogą tworzyć swoje prace na krzesłach (przyklękając przodem do siedziska) lub mogą znaleźć swobodne miejsce do rysowania w klasie.
Po zakończeniu pracy nad wizerunkiem superbohatera, uczestnicy wracają do kręgu i po kolei omawiają swoje prace przed całą grupą. Opisują jaka cecha uczyniła ich superbohatera/kę wyjątkowym/ą. Alternatywnie, mogą omawiać swoje prace w parach.
Po prezentacji każda osoba jest nagradzana oklaskami przez resztę grupy, aby podkreślić wartość jej umiejętności i wysiłek.
Po zakończeniu działania cała grupa może stworzyć galerię superbohaterów na ścianie sali, aby przypominać wszystkim o ich wyjątkowych cechach i umiejętnościach.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś / czułaś przypominając sobie sytuację, w której poradziłeś/aś sobie z problemem?
Czy odkryłeś/aś jakieś nowe umiejętności lub cechy, które chciałbyś/chciałabyś rozwijać w sobie?
Jakie nowe rzeczy odkryłeś/aś o swoich kolegach/koleżankach?
Jak się czułeś/aś podczas prezentowania swojej pracy?