systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Labirynt zaufania
#komunikacja #współpraca
CZAS TRWANIA
Potrzebujesz 30-40 minut i czas na omówienie.
PRZEBIEG
Przygotuj salę, tworząc labirynt z różnorodnych przeszkód takich jak krzesła, stoły, sznurki, pudełka, itp. Przeszkody powinny być ustawione w taki sposób, aby uczestnicy musieli omijać je, przechodzić pod nimi lub nad nimi.
Wyznacz wyraźnie punkt startowy i końcowy labiryntu.
Podziel grupę na pary. Każda para będzie pracować razem przez cały czas trwania gry.
Wyjaśnij, że jedna osoba z pary będzie miała zawiązane oczy, a druga będzie pełnić rolę przewodnika. Przewodnik ma za zadanie przeprowadzić osobę z zawiązanymi oczami przez labirynt, używając wyłącznie słów, bez dotykania.
Możesz wprowadzić element rywalizacji mierząc czas przejścia każdej pary przez labirynt.
Każda para rozpoczyna działanie w wyznaczonym punkcie startowym. Przewodnik wydaje jasne, precyzyjne instrukcje, aby pomóc partnerowi bezpiecznie przejść przez labirynt. Przewodnik może używać takich wskazówek, jak np.: krok w lewo, krok w prawo, przejdź pod stołem, itp.
Po dotarciu do mety para zamienia się rolami, aby każda osoba mogła doświadczyć obu ról.
Aby zachować dynamikę działania para, która przeszła przez labirynt, ustawia się na końcu kolejki i czeka na swoją kolej, by przejść przez tor ponownie, tym razem z zamienionymi rolami. Jeśli tor jest wystarczająco długi, rozważ czy mogą go pokonywać dwie pary jednocześnie zachowując bezpieczny odstęp.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś/łaś, będąc prowadzonym/ą przez labirynt?
Co było najtrudniejsze w byciu przewodnikiem?
W której roli było ci łatwiej być – przewodnika czy osoby prowadzonej? Dlaczego?
Co było potrzebne między wami, żeby to działanie mogło się udać?