systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Mucha
#koncentracja #pamięć
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 10-15 minut i czas na omówienie. Do tego: tablica, kreda/markery.
PRZEBIEG
Na tablicy narysuj kwadrat z kratek 3×3 lub większy 4×4, 5×5, itd. w zależności od poziomu trudności jaki chcesz zaproponować grupie (im więcej pól, tym wyższy poziom trudności)
Wyjaśnij, że działanie polega na przemieszczaniu w wyobraźni muchy pomiędzy polami kwadratu. Na początku opisz położenie muchy na planszy: mucha jest na środku kwadratu, zaznacz kropką jej położenie. Następnie opisuj drogę, jaką zaczyna pokonywać mucha, zaczynając od prostych sekwencji, np. mucha idzie w górę, mucha idzie w lewo, aż do bardziej skomplikowanych, np. mucha idzie dwa razy w prawo, raz w dół, raz w lewo.
Gdy skończysz opisywać trasę muchy, zapytaj uczestników gdzie obecnie znajduje się mucha. Po odpowiedzi zaznacz jej położenie.
Powtórz kilka razy ćwiczenie opisując nowe trasy muchy. Sprawdzaj za każdym razem gdzie znajduje się mucha według uczestników.
OMÓWIENIE
Jakie myśli i odczucia pojawiały się u ciebie podczas tego zadania?
Czy to zadanie było dla ciebie łatwe, czy trudne? Dlaczego?
Jak się teraz czujesz? Gdzie w ciele czujesz zmianę?
Jakie strategie pomogły ci śledzić ruchy muchy?
Jakie masz sposoby na skupianie swojej uwagi na co dzień?