systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Na jakim wozie jedziemy
#kreatywność #współpraca
CZAS I MATERIAŁY
Potrzebujesz 35 minut i czas na omówienie. Do tego: kartki, długopisy.
PRZEBIEG
Stwórz z grupą krąg z krzeseł na środku sali.
Rozdaj uczestnikom kartki i długopisy (po jednym zestawie dla każdego). Poproś wszystkich, by zamknęli oczy i zastanowili się, z jakim pojazdem kojarzy im się ich szkoła. Podpowiedz, że może być to każdy pojazd, który przychodzi im do głowy i podaj przykłady: auto, ciężarówka czy latający balon. Niech każdy napisze swoją propozycję na kartce.
Zapytaj ilu kierowców ma taki pojazd, jak szybko może się poruszać, czy nadaje się do jazdy w terenie, jakiego paliwa potrzebuje, itd. Poproś, aby uczniowie zapisali odpowiedzi na kartce.
Następnie podziel uczestników losowo na 4-5 osobowe zespoły. Poinformuj, że ich zadaniem jest opisanie pojazdu, który symbolizowałby idealną szkołę – taką, w jakiej chcieliby się uczyć i z przyjemnością w niej przebywać. Powiedz, że na wykonanie zadania mają 10 min.
Po pracy w zespołach wszyscy prezentują swoje pomysły na forum.
Możliwe modyfikacje: szkołę można również porównać do zwierząt, zabaw, powieści, serialu, itp. W podobny sposób możesz poznawać opinie grupy dotyczącą innych miejsc oraz zachęcać do ich ulepszania, wykorzystując ten sam schemat działania.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś/aś, pracując nad projektem ze swoją grupą?
Za co możecie się docenić, a co warto w przyszłości poprawić w waszej współpracy?
Jakie rzeczy sprawiają, że czas w szkole upływa w miłej atmosferze?
Co możemy zrobić, aby nasza szkoła była bliższa ideału?