Potrzebujesz 5-10 minut (wyznaczone każdego dnia) i czas na omówienie. Do tego: klucze narysowane podczas warsztatu „Księżniczka”, tablica/ściana, ewentualnie karteczki typu post-it i przybory do rysowania.
PRZEBIEG
Wykorzystując doświadczenie z naszych warsztatów profilaktycznych, możesz ponownie odtworzyć z grupą jeden duży Klucz współpracy w sali lekcyjnej.
Zbierz wszystkie klucze, które uczestnicy stworzyli podczas warsztatów. Powiedz, że będą mogli ponownie odtworzyć duży klucz w sali, zawieszając klucz w widocznym miejscu, np. na ścianie czy tablicy korkowej.
Wytłumacz zasady pozytywnego skarżenia: Jeśli zauważysz, że ktoś zrobił coś miłego dla innych, np.: pocieszył, pomógł z pracą domową, pomógł posprzątać biurko, pożyczył przedmiot, zaproponował wspólną zabawę, itp., możesz mi o tym powiedzieć. Wtedy jeden z kluczy zostanie zawieszony na naszej tablicy! Z czasem odtworzymy jeden duży Klucz współpracy.
Wyznacz konkretny moment w ciągu każdego dnia, by zapytać uczestników, czy zauważyli w klasie jakieś pozytywne sytuacje. Za każde przywołane wydarzenie jeden z kluczy powędruje na wspólną tablicę.
Po odbudowaniu klucza podaruj grupie nagrodę, na którą wcześniej się z nimi umówisz, np. wspólną aktywność, w której lubią razem uczestniczyć.
WAŻNE
Powiedz uczestnikom, że nie mogą sami domagać się zgłoszenia swoich ,,dobrych uczynków” przez innych uczniów, bo każdy robi to według własnego uznania i bez przymusu.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś/aś, gdy ktoś pozytywnie na Ciebie naskarżył?
Na jakie zachowania skarżyliście?
Co się zmieniło u nas, odkąd skarżycie na siebie pozytywnie?