systemowe działania w dziedzinie profilaktyki społecznej
Rytuał Zauważenia
#
CZAS TRWANIA
Potrzebujesz …. minut i czas na omówienie.
PRZEBIEG
Wykorzystując doświadczenie dzieci z naszych warsztatów profilaktycznych, możesz zaprosić ich do Rytuału Zauważenia.
Rytuał rozpocznij dowolną historią, w której zauważenie drugiej osoby umożliwia przezwyciężenie np. emocji smutku, złości, egoizmu itp.
Krzesła ustawiamy w kręgu. Każdy siada na swoim miejscu, a nauczyciel zaczyna opowiadać historię.
Przykładowa historia: do pewnego królestwa przybył smok smutku. Od tamtej pory wielu śmiałków próbowało przezwyciężyć smoka, ale jeszcze nikomu się to nie udało. Na dodatek kolejnych mieszkańców ogarniał smutek. Nadzieja pozostaje w ostatnich śmiałkach, którzy usiedli w wielkim kręgu na polanie. Jedynym sposobem na uratowanie królestwa jest pocieszenie smoka. Jak to zrobić? Uczniowie siadają na ziemi, aby pocieszyć smoka, muszą pokazać mu, że mieszkańcy królestwa nadal potrafią się wspierać. Każdy z uczniów może skierować do wybranej osoby w kręgu słowa: Lubię cię, ponieważ…, Jesteś dla mnie ważny, ponieważ… i zakończyć słowami ,,Zauważam cię”, drugie dziecko odpowiada: ,,Jestem” (ważne, żeby zwracać uwagę dzieci na mówienie o cechach tej osoby, a nie np. o tym co posiada. Unikamy zdań typu: ,,Lubię cię, bo masz fajny rower.”). Każde uratowane dziecko siada na krześle. Osoby uratowane nadal mogą ratować osoby na ziemi, ale uczniowie, którzy siedzą nie mogą być uratowani kolejny raz. Smok zostanie pokonany, kiedy każde dziecko zajmie miejsce na krześle.
WAŻNE
Rytuał jest okazją do porozmawiania o emocjach, w tym przypadku o smutku. Ważne, aby podkreślić, że nie ma złych emocji i każdy z nas ma prawo odczuwać różne emocje. Najważniejsze jest to, aby umieć o nich rozmawiać i radzić sobie z nimi. Celem spotkania jest pokazanie uczniom, jak wzajemne wsparcie i zaangażowanie potrafią pomagać w trudnych sytuacjach.