Potrzebujesz 20-30 minut i czas na omówienie. Do tego: krzesło na Tron dobrego słowa.
PRZEBIEG
Wykorzystując doświadczenie dzieci z naszych warsztatów profilaktycznych, możesz ponownie odtworzyć z grupą ćwiczenie ,,Tron dobrego słowa”, a nawet wprowadzić to ćwiczenie jako regularną praktykę zajęć wychowawczych.
Usiądź z grupą w kręgu na krzesłach. Dostaw do niego jedno dodatkowe krzesło, które będzie wyjątkowe, np. z miękkim siedziskiem lub przykryte kolorową płachtą.
Wyjaśnij, że działanie będzie polegać na dawaniu pozytywnych, doceniających komunikatów. Każda osoba jest zapraszany jeden raz na Tron. Gdy na nim zasiądzie, to zadaniem pozostałych jest zgłosić się, aby powiedzieć pozytywną informację zwrotną, zaczynającą się od wybranych słów, np:
Cenię w tobie to, że…
Lubię w tobie to, że…
Dziękuję ci za to, że…
Doceniam w tobie to, że..
Możesz zapraszać uczestników w kolejności siedzenia w kręgu, według numerów z dziennika lub w kolejności zgłaszania się.
Przeprowadzenie omówienia zdecydowanie zwiększa skuteczność działania.
WAŻNE
Należy zadbać o równość, więc każdy z uczestników powinien otrzymać tyle samo komunikatów od klasy, np. od dwóch różnych osób.
Warto, abyś sam/a włączył/a się w to działanie i był/a trzecią osobą, która docenia. Zwykle wymaga to przygotowania, by informacje zwrotne były jak najbardziej konkretne, np.: Lubię w tobie to, że gdy się na coś z tobą umawiam, to mam pewność, że wywiążesz się z umowy. Lubię, że mogę liczyć na twoją pomoc, np. w posprzątaniu sali po godzinie wychowawczej.
OMÓWIENIE
Jak się czułeś/aś, siedząc na Tronie i słysząc miłe słowa o sobie?
Jak się czułeś/aś, gdy ty mówiłeś/aś do kogoś miłe słowa?
Dlaczego warto mówić innym, za co ich doceniamy?
Jak powtarzania tego działania może wpłynąć na nas jako grupę/na relacje/na komunikację/na atmosferę?