Tron dobrego słowa

 

#empatia #inteligencja emocjonalna #relacje

 

CZAS TRWANIA

Potrzebujesz ….. minut i czas na omówienie. 

 

PRZEBIEG

  • Wykorzystując doświadczenie dzieci z naszych warsztatów profilaktycznych, możesz ponownie odtworzyć z uczniami ćwiczenie ,,Tron dobrego słowa”, a nawet wprowadzić to ćwiczenie jako regularną praktykę zajęć wychowawczych. Tym razem już bez Księżniczki, ale z dowolną, inną postacią.
  • Usiądź z grupą w kręgu na krzesłach. Na środku postaw jedno krzesło.
  • W pierwszej kolejności ustal z klasą, jaka postać potrzebuje naszego wsparcia. Może jest to postać z lektury, którą właśnie omawiasz z uczniami i warto udzielić jej wsparcia, a może klasa sama chce stworzyć historię postaci. Zadecyduj co będzie na ten moment najkorzystniejsze dla Twojej klasy.
  • Kiedy wybierzecie postać, przybliż jej charakterystykę, obecne trudności i potrzeby. Możesz również przeczytać fragment z książki, który ułatwi utożsamienie się dzieci z postacią i jej trudnościami.
  • Wybierz ucznia, który wcieli się w postać i poproś go o zajęcie miejsca na krześle. Które dziecko wybrać? Może być to uczeń bardziej wycofany, który potrzebuje wsparcia, ale weź pod uwagę, że nadmierna ekspozycja może dać odwrotny skutek. Jeśli więc dziecko odmówi udziału, zaproś inną osobę.
  • Powiedz np.: Jaś, będzie się teraz wcielał w postać Kubusia Puchatka. Wspólnie z uczniami symbolicznie klaśnijcie w dłonie na znak przemiany w postać i powiedz: klaśniemy w dłonie, a Jaś stanie się teraz Kubusiem Puchatkiem w Stumilowym Lesie.
  • Przypomnij uczniom, co przeżywa postać, np. Kubuś jest smutny, bo jego przyjaciel Staś musiał na długi czas wyjechać ze Stumilowego Lasu. Zapytaj uczniów: co możemy powiedzieć Kubusiowi, żeby poczuł się lepiej?
  • Powiedz uczniom, że mogą się zgłosić za podniesieniem ręki, a wybrana przez Ciebie osoba podejdzie do Postaci i skieruje do niej wspierające słowa. Moderuj dyskusje. Możesz dopytywać osobę na krześle czy teraz czuje się lepiej, czego jeszcze potrzebuje itp.
  • Kiedy wszystkie osoby chętne zabrały głos, klaśnij ponownie z uczniami w dłonie, a uczeń wyjdzie z roli. Powiedz: ,,Klaśnijmy w dłonie. Jaś wychodzi z roli Kubusia Puchatka i znowu staje się Jasiem”. Podziękuj uczniowi za udział w ćwiczeniu.

 

OMÓWIENIE

  

 

MOC nowych inspiracji!